Początek
"I powiadam Wam raz jeszcze: nie budźcie żadnego z nich, jeśli
nieumielibyście wygnać go z powrotem, bowiem on zaś może wezwać Coś przeciw
wam, a wtedy wasze najpotężniejsze sposoby na nic sie nie zdadzą."
...List od Jedediasza Orne
H.P.Lovecraft, "Sprawa Charlesa Dextera Warda"
"Zew
Cthulhu" to jedna z najstarszych gier Rpg, jej pierwsze wydanie miało
miejsce w USA na początku lat osiemdziesiątych. Od początku swego istnienia Zew
zdarzył już zebrać kilkanaście przyznawanych w Europie i Stanach nagród dla
najlepszych gier. Do tej pory ukazało się kilkanaście wydań tej gry, każde z
nich różniące się nieco od poprzedniego.
"Zew
Cthulhu" to oczywiście horror, którego akcja wszystkich przygód dzieje się
w świecie stworzonym przez ojca współczesnej literatury grozy Howarda Phillipsa
Lovecrafta. Nazwa świat nie jest w tym miejscu tak do końca właściwa, dlatego
że opowiadania pisane przez Lovecrafta rozgrywają się na naszej Ziemi, w naszej
rzeczywistości historycznej.
Na
pewno niektórzy z Was (zwłaszcza ci, którzy nie znaja gry) zastanawiają się kim
jest ten Cthulhu. Otóż Cthulhu jest wymyślonym przez Lovecrafta bóstwem,
przedstawicielem starożytnej, kosmicznej rasy, starszej od ludzkości o eony
lat. On i jemu podobni rządzili naszą planetą, toczyli gigantyczne wojny z
innymi kosmicznymi rasami i w końcu, nikt nie wie dlaczego, umarli. Ale
istnieją przepowiednie że "...kiedy gwiazdy osiągną właściwe
położenie", Wielki Cthulhu powstanie z dna Oceanu Spokojnego, gdzie leży w
krypcie w zatopionym mieście R'lyeh i świat nasz raz jeszcze ujrzy Jego i jego
potworne sługi. I nadejdzie koniec ludzkości, bowiem dla Starych Istot jesteśmy
pyłem, jesteśmy mrówkami zamieszkującymi ich dom.
"Zew
Cthulhu" umożliwia grę w trzech różnych okresach historycznych - pod
koniec lat dziewięćdziesiątych XIX wieku, w latach dwudziestych XX stulecia i w
końcu w czasach nam współczesnych.
Miejscem
akcji większości przygód są (chociaż tak wcale nie musi być) fikcyjne miasta
Dunwich, Innsmouth i oczywiście moje ulubione Arkham i jego okolice. Traf chce
że to właśnie w pobliżu tych miejscowości wyjątkowo często (zwłaszcza w Arkham)
mają miejsca jakieś dziwne wydarzenia, które osobom niewtajemniczonym nic nie
mówią, natomiast ci, którzy wiedzą co się dzieje, wolą nie rozmawiać na ten
temat, bądź są zbyt szaleni by zaradzić złu.
Wspomnieć
należy nieco o mechanice gry. Jak w każdej grze RPG tak i w "Zewie"
bohater gracza czyli badacz określany jest przez cechy. Oto one: Siła,
Wielkość, Budowa fizyczna, Inteligencja, Moc, Zręczność, Wygląd, Wykształcenie
i Zdrowie psychiczne. Oprócz tych cech podstawowych mamy jeszcze sześć
współczynników pomocniczych, są to: Wiedza, Pomysłowość, Szczęście i
Modyfikator zadawanych obrażeń.
Najważniejszą
cechą jest Zdrowie psychiczne, a to z tego względu gdyż główne zagrożenie ze
strony istot i wydarzeń napotkanych w czasie przygód leży w tym, że są takie
straszne, że aż groźne dla ludzkiej psychiki. Co z tego że potwór nawet cię nie
dotknął, jeśli już na sam jego widok tracisz zdolność rozumowania i przez
resztę życia jesteś umysłowo chory. Mechanika gry kładzie bardzo duży nacisk na
kwestię odtworzenia stanu umysłowego badaczy, jest ona kluczowa dla osiągnięcia
właściwego klimatu gry.
Najważniejszą
jednak rolę w grze odgrywają umiejętności. Jest ich około 70. Na karcie
bohatera wypisane są wszystkie, co nie znaczy że każdy badacz wszystko umie.
Nie. Kierując się jednak zdrowym rozsądkiem, autorzy gry założyli że nawet
osoba kompletnie nie znająca się np. na wspinaczce ma pewne szanse na sukces
przy próbie wdrapania się na stromą skałkę. Może niewielką, ale zawsze jakąś.
Dzięki temu mamy możliwość korzystania ze znacznie większej ilości umiejętności
niż by to wynikało z posiadanego przez postać wykształcenia i zawsze istnieje
szansa na dokonanie czegoś o czym nie mamy pojęcia (ściśle mówiąc szansa ta
wynosi 1%).
Nie
wspomniałem jeszcze o profesjach. Już się poprawiam. Do dyspozycji gracza
oddano kilkanaście podstawowych profesji, takich, które najczęściej pojawiają
się w opowiadaniach H.P.Lovecrafta. Należą do nich np. antykwariusz, doktor
medycyny, dziennikarz itp. Przy każdej profesji podana jest lista
najważniejszych dla tego zawodu umiejętności. Oprócz gotowych profesji można w
prosty sposób opracować własną.
W
"Zewie Cthulhu" nie ma czegoś takiego jak punkty doświadczenia.
Rozwój postaci odbywa się za pomocą zaznaczenia udanego wykorzystania danej
umiejętności, a po rozgrywce sprawdzeniu czy dana umiejętność nie uległa
zwiększeniu. Oczywiście im większa umiejętność tym trudniej ją zwiększyć.
Oprócz
nauki umiejętności jest możliwość nauki czarów. Tak, tak w "Zewie"
istnieją czary, ale trzeba zaznaczyć że większość z nich nie ma nic wspólnego z
czarami z systemów fantasy. Jest to potężna i bardzo niebezpieczna wiedza, gdyż
odbija się na psychice czarownika.
"Zew
Cthulhu" jest znakomitym przykładem gry, w którą koniecznie trzeba zagrać.
Każdy miłośnik horroru znajdzie tu coś dla siebie, a ci którzy kochają
opowiadania Lovecrafta zatracą się w niej bez pamięci.
Autor: Limm
Komentarze
Prześlij komentarz