Początek




"I powiadam Wam raz jeszcze: nie budźcie żadnego z nich, jeśli nieumielibyście wygnać go z powrotem, bowiem on zaś może wezwać Coś przeciw wam, a wtedy wasze najpotężniejsze sposoby na nic sie nie zdadzą."
...List od Jedediasza Orne
H.P.Lovecraft, "Sprawa Charlesa Dextera Warda"


"Zew Cthulhu" to jedna z najstarszych gier Rpg, jej pierwsze wydanie miało miejsce w USA na początku lat osiemdziesiątych. Od początku swego istnienia Zew zdarzył już zebrać kilkanaście przyznawanych w Europie i Stanach nagród dla najlepszych gier. Do tej pory ukazało się kilkanaście wydań tej gry, każde z nich różniące się nieco od poprzedniego.

"Zew Cthulhu" to oczywiście horror, którego akcja wszystkich przygód dzieje się w świecie stworzonym przez ojca współczesnej literatury grozy Howarda Phillipsa Lovecrafta. Nazwa świat nie jest w tym miejscu tak do końca właściwa, dlatego że opowiadania pisane przez Lovecrafta rozgrywają się na naszej Ziemi, w naszej rzeczywistości historycznej.

Na pewno niektórzy z Was (zwłaszcza ci, którzy nie znaja gry) zastanawiają się kim jest ten Cthulhu. Otóż Cthulhu jest wymyślonym przez Lovecrafta bóstwem, przedstawicielem starożytnej, kosmicznej rasy, starszej od ludzkości o eony lat. On i jemu podobni rządzili naszą planetą, toczyli gigantyczne wojny z innymi kosmicznymi rasami i w końcu, nikt nie wie dlaczego, umarli. Ale istnieją przepowiednie że "...kiedy gwiazdy osiągną właściwe położenie", Wielki Cthulhu powstanie z dna Oceanu Spokojnego, gdzie leży w krypcie w zatopionym mieście R'lyeh i świat nasz raz jeszcze ujrzy Jego i jego potworne sługi. I nadejdzie koniec ludzkości, bowiem dla Starych Istot jesteśmy pyłem, jesteśmy mrówkami zamieszkującymi ich dom.

"Zew Cthulhu" umożliwia grę w trzech różnych okresach historycznych - pod koniec lat dziewięćdziesiątych XIX wieku, w latach dwudziestych XX stulecia i w końcu w czasach nam współczesnych.

Miejscem akcji większości przygód są (chociaż tak wcale nie musi być) fikcyjne miasta Dunwich, Innsmouth i oczywiście moje ulubione Arkham i jego okolice. Traf chce że to właśnie w pobliżu tych miejscowości wyjątkowo często (zwłaszcza w Arkham) mają miejsca jakieś dziwne wydarzenia, które osobom niewtajemniczonym nic nie mówią, natomiast ci, którzy wiedzą co się dzieje, wolą nie rozmawiać na ten temat, bądź są zbyt szaleni by zaradzić złu.

Wspomnieć należy nieco o mechanice gry. Jak w każdej grze RPG tak i w "Zewie" bohater gracza czyli badacz określany jest przez cechy. Oto one: Siła, Wielkość, Budowa fizyczna, Inteligencja, Moc, Zręczność, Wygląd, Wykształcenie i Zdrowie psychiczne. Oprócz tych cech podstawowych mamy jeszcze sześć współczynników pomocniczych, są to: Wiedza, Pomysłowość, Szczęście i Modyfikator zadawanych obrażeń.

Najważniejszą cechą jest Zdrowie psychiczne, a to z tego względu gdyż główne zagrożenie ze strony istot i wydarzeń napotkanych w czasie przygód leży w tym, że są takie straszne, że aż groźne dla ludzkiej psychiki. Co z tego że potwór nawet cię nie dotknął, jeśli już na sam jego widok tracisz zdolność rozumowania i przez resztę życia jesteś umysłowo chory. Mechanika gry kładzie bardzo duży nacisk na kwestię odtworzenia stanu umysłowego badaczy, jest ona kluczowa dla osiągnięcia właściwego klimatu gry.

Najważniejszą jednak rolę w grze odgrywają umiejętności. Jest ich około 70. Na karcie bohatera wypisane są wszystkie, co nie znaczy że każdy badacz wszystko umie. Nie. Kierując się jednak zdrowym rozsądkiem, autorzy gry założyli że nawet osoba kompletnie nie znająca się np. na wspinaczce ma pewne szanse na sukces przy próbie wdrapania się na stromą skałkę. Może niewielką, ale zawsze jakąś. Dzięki temu mamy możliwość korzystania ze znacznie większej ilości umiejętności niż by to wynikało z posiadanego przez postać wykształcenia i zawsze istnieje szansa na dokonanie czegoś o czym nie mamy pojęcia (ściśle mówiąc szansa ta wynosi 1%).

Nie wspomniałem jeszcze o profesjach. Już się poprawiam. Do dyspozycji gracza oddano kilkanaście podstawowych profesji, takich, które najczęściej pojawiają się w opowiadaniach H.P.Lovecrafta. Należą do nich np. antykwariusz, doktor medycyny, dziennikarz itp. Przy każdej profesji podana jest lista najważniejszych dla tego zawodu umiejętności. Oprócz gotowych profesji można w prosty sposób opracować własną.

W "Zewie Cthulhu" nie ma czegoś takiego jak punkty doświadczenia. Rozwój postaci odbywa się za pomocą zaznaczenia udanego wykorzystania danej umiejętności, a po rozgrywce sprawdzeniu czy dana umiejętność nie uległa zwiększeniu. Oczywiście im większa umiejętność tym trudniej ją zwiększyć.

Oprócz nauki umiejętności jest możliwość nauki czarów. Tak, tak w "Zewie" istnieją czary, ale trzeba zaznaczyć że większość z nich nie ma nic wspólnego z czarami z systemów fantasy. Jest to potężna i bardzo niebezpieczna wiedza, gdyż odbija się na psychice czarownika.

"Zew Cthulhu" jest znakomitym przykładem gry, w którą koniecznie trzeba zagrać. Każdy miłośnik horroru znajdzie tu coś dla siebie, a ci którzy kochają opowiadania Lovecrafta zatracą się w niej bez pamięci.


Autor: Limm

Komentarze

Popularne posty